بازی‌های ویدئویی: برنامه‌های رایانه‌ای یا آثاری خلاقانه؟[۱]

بازی‌های ویدئویی: برنامه‌های رایانه‌ای یا آثاری خلاقانه؟[۱]

یکی از اولین بازی‌های ویدئویی حدود ۵۰ سال پیش در آمریکا، توسط یکی از دانشجویان دانشگاه MIT ساخته شد. هرچند بازی‌های ویدئویی ماهیت تصویری و گرافیکی دارند، در ابتدا سازندگان آن مهندسان و جوانان علاقه‌مند به کامپیوتر بودند؛ جنبه‌های بصری بازی‌های قدیمی با ویژگی‌های گرافیکی بی‌نقص و پیشرفته بازی‌های فعلی فاصله بسیار داشت و بیشتر … ادامه

محتویات و ویژگی‌های قراردادهای کلیک رپ(Click Wrap)

محتویات و ویژگی‌های قراردادهای کلیک رپ(Click Wrap)

قرارداد کلیک رپ یکی از انواع قراردادهای حق امتیاز نرم‌افزاری کاربر نهایی است. اصولا نحوه مواجهه با این قرارداد به این شکل است که کاربر، طی قراردادی آنلاین، با صفحه‌ای روبه‌رو می‌شود که در آن شروط قرارداد نشان داده شده و در انتها با گزینه‌ای با عنوان «من موافقم» یا عباراتی از این دست همراه … ادامه

قرارداد شرینک رپ(Shrink Wrap) چیست؟

قرارداد شرینک رپ(Shrink Wrap) چیست؟

قراردادهای حق امتیاز کاربر نهایی را می‌­توان به سه نوع شرینک رپ(Shrink Wrap)، کلیک رپ(Click Wrap) و بروز رپ (Browse Wrap) تقسیم­‌بندی کرد. در این میان، می‌­توان قراردادهای شرینک رپ را مادر دو نوع قرارداد دیگر دانست. در واقع می‌­توان گفت قراردادهای کلیک رپ و بروز رپ، شکل تکامل­‌یافته قرارداد شرینک رپ هستند. این قرارداد‌ها، … ادامه

رایانش ابری و حقوق مالکیت فکری صنعت نرم افزار

رایانش ابری و حقوق مالکیت فکری صنعت نرم افزار

به زبان ساده رایانش ابری[۱] یا ارائه نرم‌افزار در قالب خدمات[۲] به معنای اجرای نرم‌افزارهای مختلف، ذخیره‌سازی و دستیابی به اطلاعات و برنامه‌ها در اینترنت به جای هارددیسک و حافظه موقت رایانه‌های شخصی است. در این روش نرم‌افزارهای کاربردی و فایل‌های کاربر بر روی سرورهای پرسرعت شبکه نصب می‌شوند و کاربر می‌تواند به تمامی آن‌ها … ادامه

حمایت از وبسایت‌‌‌‌ها در نظام حقوق مالکیت فکری

حمایت از وبسایت‌‌‌‌ها در نظام حقوق مالکیت فکری

مفهوم «وبسایت»، مفهوم نسبتا پیچیده‌‌ای است که می‌‌توان از آن برداشت‌‌های مختلف داشت. یکی از تعاریف ارائه شده در خصوص سایت تجاری عبارت است از: «مجموعه صفحات مرتبط به هم که نشانگر بنگاه یا محصولات اوست». با توسعه این تعریف می‌‌توان گفت وبسایت عبارت است از مجموعه‌‌ای از صفحات مرتبط به هم که هدف از … ادامه

مهندسی معکوس و حقوق مالکیت فکری صنعت نرم افزار

مهندسی معکوس و حقوق مالکیت فکری صنعت نرم افزار

فرایند کشف و بازشناسی اصول مبتنی بر فناوری به کار برده شده در ابزارها، موضوعات و یا سیستم‌های طراحی شده توسط انسان را مهندسی معکوس می­‌نامند. این فرایند می‌تواند از طریق تحلیل ساختار و عملکرد موضوع مورد بررسی، انجام شود. برای تحقق این امر، عموماً اجزای موضوع مهندسی معکوس، مورد بررسی قرار گرفته و در … ادامه

نام دامنه(Domain Name) چیست؟

نام دامنه(Domain Name) چیست؟

اینترنت، یک شبکه جهانی متشکل از رایانه‌‌های میزبان به هم متصل است که توسط یک سلسله پروتکل به یکدیگر متصل می‌‌شوند. هر رایانه برای برقراری ارتباط با رایانه‌‌های میزبان باید دارای یک نشانی [۲] انحصاری باشد. این نشانی عبارت است از زنجیره‌‌ای پیچیده از اعداد و ارقام طولانی. این زنجیره اعداد توسط رایانه به سادگی … ادامه

چالش‌های حقوقی حمایت از Interface برنامه‌های کامپیوتری (بخش دوم)

چالش‌های حقوقی حمایت از Interface برنامه‌های کامپیوتری (بخش دوم)

در مقاله پیشین به بحث حمایت از interface نرم‌افزارها در کنوانسیون‌های بین المللی و دستورالعمل اتحادیه اروپا پرداختیم و به دو معیار بارز جهت برخورداری واسط ها از حمایت قانونی یعنی معیار ” اصالت” ومعیار ” دوگانه ایده – بیان”  اشاره کردیم. در بخش دوم از مقاله به تشریح هریک از این دو معیار پرداخته … ادامه

چالش‌های حقوقی حمایت از Interface برنامه‌های کامپیوتری(بخش نخست)

چالش‌های حقوقی حمایت از Interface برنامه‌های کامپیوتری(بخش نخست)

عنصری که یک برنامه رایانه‌ای را قادر می‌سازد با سایر برنامه‌ها و دستگاه‌ها ارتباط برقرار نماید interface‌ها یا واسط‌ها (میانجی) هستند. در رایانه رابط‌های مختلفی در سطوح متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرند و انواع مختلفی دارند: از رابط‌ کاربرهای قابل رؤیت که امکان برقراری ارتباط کاربر با برنامه‌ها را فراهم می‌کنند تا رابط‌های سخت‌افزاری که … ادامه

سرقت ادبی و هنری در بازار نرم افزارهای رایانه‌ای(قسمت نخست)

سرقت ادبی و هنری در بازار نرم افزارهای رایانه‌ای(قسمت نخست)

موج گسترده استفاده و تکثیر غیرمجاز نرم‌افزارهای رایانه‌ای در سال‌های اخیر، تأثیر مخربی بر صنعت نرم افزار بر جای گذاشته است. زمان و تلاش قابل توجهی توسط برنامه‌نویسان جهت طراحی و توسعۀ یک برنامه رایانه‌ای صرف می‌شود که سرقت نرم‌افزار (استفاده و تکثیر غیر‌مجاز)، مانع بازپرداخت ما به ازای مالی توسط کاربران به برنامه‌نویسان شده … ادامه